Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
…Με αφορμή τις πρόσφατες επιχορηγήσεις για το ελεύθερο θέατρο που δόθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, θα επιθυμούσαμε έναν διάλογο μαζί σας σχετικά με τα χαρακτηριστικά της πολιτιστικής πολιτικής του Υπουργείου, η οποία μοιάζει να παραβλέπει αυτό που ονομάζουμε «νέο ελληνικό ερευνητικό θέατρο». Εμείς, κομμάτι αυτής της νέας ερευνητικής θεατρικής σκηνής της χώρας, αισθανόμαστε ότι ...... οδηγούμαστε σε μία φάση εσωστρέφειας και αποκλεισμού.Η σημερινή πολιτιστική πολιτική φαίνεται να μην έχει συνοχή και συνέχεια. Ομάδες με πολύχρονη παρουσία και δράση στο χώρο του ερευνητικού θεάτρου είτε αποκλείονται από τις επιχορηγήσεις, είτε επιχορηγούνται ευκαιριακά, άνισα, διακοπτόμενα. Επίσης, χώροι που προσπαθούν ν’ αρθρώσουν μια πολιτική σε σχέση με το σύγχρονο ελληνικό θέατρο, δεν τυγχάνουν κρατικής στήριξης. Το αποτέλεσμα είναι η σύγχυση και η κυριαρχία της αίσθησης μιας κοντόθωρης ή ακόμα και αναχρονιστικής πολιτικής, η οποία δεν φροντίζει το νέο ελληνικό θέατρο να αποκτήσει τη δική του θέση στην σύγχρονη θεατρική πρωτοπορία. Σύμπτωμα αυτής της κατάστασης είναι ότι το ερευνητικό θέατρο άλλοτε στηρίζεται από κάποιους επίσημους φορείς της χώρας κι άλλοτε απαξιώνεται, δίχως καμία αίσθηση συνέχειας.Είναι επιτακτική η ανάγκη να καλυφθεί το διαχρονικό κενό της χώρας σε ό,τι αφορά μία ενιαία και μακρόπνοη πολιτιστική πολιτική για το θέατρο. Η έλλειψη παράδοσης πειραματικού θεάτρου στην Ελλάδα είναι ένα από τα συμπτώματα αυτής της χρόνιας κατάστασης. Το νέο ερευνητικό θέατρο, που σε άλλες χώρες ενισχύεται παραδοσιακά, αποτελεί ίσως το πιο ζωντανό στοιχείο της θεατρικής σκηνής μιας χώρας και σημαντική πηγή ανανέωσης ακόμη και του κλασικού θεάτρου. Οπτικές και αισθητικές του ερευνητικού θεάτρου που κάποτε έμοιαζαν ακατονόητες ή σκανδαλώδεις, σήμερα είναι πλήρως ενσωματωμένες στις πιο κλασικές θεατρικές φόρμες. Θεωρούμε λοιπόν, πως είναι πλέον απαραίτητο το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού να αποσαφηνίσει δημοσίως τα χαρακτηριστικά της πολιτικής που θέλει να χαράξει σήμερα σε σχέση με το ελληνικό θέατρο και ειδικά σε σχέση με το πιο ευάλωτο κομμάτι του, το ερευνητικό. Ειδικότερα ως προς το ακανθώδες θέμα των επιχορηγήσεων, θα ήταν ευκταίο:• Να δημοσιοποιείται η διαδικασία με την οποία επιλέγονται τα μέλη της Επιτροπής και ο τρόπος με τον οποίο αυτά ανανεώνονται,• Να υπάρχει μία δημόσια ετήσια έκθεση της Επιτροπής, όπου να εξηγεί πλήρως την πολιτιστική της πολιτική: τα κριτήρια που έθεσε (καλλιτεχνικά, κοινωνικά, οικονομικά) και τις αποφάσεις που παίρνει.• Να παρουσιάζεται δημόσια το σκεπτικό της εκάστοτε επιτροπής που γνωμοδοτεί για τις επιχορηγήσεις τόσο για τις ομάδες που απορρίπτονται, όσο και για τις ομάδες που προκρίνονται, αλλά και για τα ποσά που εγκρίνονται ή τις τυχόν αυξομειώσεις τους,• Να προκρίνεται η χρηματοδότηση μιας πρότασης, όχι με όρους γούστου ή με προσωπικά υποκειμενικά κριτήρια, αλλά σε σχέση με το εάν προτείνεται κάτι νέο στη φόρμα και την παράδοση του συγκεκριμένου είδους θεάτρου.• Να διαχωριστούν οι χρηματοδοτήσεις θιάσων από τις χρηματοδοτήσεις θεατρικών χώρων. Με αυτόν τον τρόπο, οι θεατρικοί χώροι θα μπορούν να χαράσσουν τη δική τους πολιτιστική πολιτική, η οποία εξ ορισμού δεν μπορεί να ταυτίζεται με την πορεία μίας θεατρικής ομάδας.• Να δίνονται οι επιχορηγήσεις πριν την πραγματοποίηση των προτεινόμενων παραγωγών και όχι εκπρόθεσμα, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.Αναρωτιόμαστε προς τα πού οφείλει να οδηγηθεί η πολιτιστική πολιτική της χώρας. Θα πρέπει το ΥΠΠΟΤ να υποστηρίζει το θέατρο ως επιχείρηση; Οπότε, τον πρώτο λόγο έχουν μόνο οι σκηνοθέτες-ιδιοκτήτες θεατρικών σκηνών; Ένα θέατρο άμεσα συνδεδεμένο μόνο με την εμπορική ανταπόδοση; Ή μήπως πρέπει να στηρίξουμε το θέατρο ως έναν ανοιχτό χώρο τέχνης, ένα κοινωνικό αγαθό, προνόμιο μιας σύγχρονης δημοκρατικής κοινωνίας; Πιστεύουμε ότι είναι αναγκαίο να υπάρχει μια ανεξάρτητη αρχή για το θέατρο, όπως ισχύει για τον κινηματογράφο (ΕΚΚ) και το βιβλίο (ΕΚΕΒΙ), η οποία θα απαρτίζεται από ειδικούς του θεάτρου που θα έχουν και την ευθύνη χάραξης πολιτικής για το θέατρο στην Ελλάδα. Αισθανόμαστε ότι με την κατάργηση, αντί της εξυγίανσης, του ΕΚΕΘΕΧ κάναμε ένα βήμα πίσω.Με την είσοδο της χώρας στην κρίση ολοκληρώθηκε μία περίοδος πλούτου και εγκαινιάστηκε μία νέα, φτωχότερη περίοδος. Αναρωτιόμαστε, εάν ήταν τόσο δύσκολα κατά την «πλούσια» περίοδο, τότε τι μας περιμένει τώρα που τα πράγματα έχουν πάρει αυτήν την τόσο αρνητική τροπή; Οι τελευταίες εξελίξεις μας καθιστούν εξαιρετικά ανήσυχους και εξαιρετικά απαισιόδοξους και γι’ αυτό, κύριε Υπουργέ, σας ζητούμε να αναλάβετε δράση.
Προσμένουμε την απάντησή σας, προκειμένου να ξεκινήσει ένας εποικοδομητικός διάλογος.
Με τιμή,
ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΒΙΛΗ -αυθόρμητη συνάντηση καλλιτεχνών-
  • Ανέστης Αζάς (σκηνοθέτης), Γκίγκη Αργυροπούλου (ομάδα Mkultra), Κώστας Κουτσολέλος (ομάδα Mag), Γεωργία Μαυραγάνη (σκηνοθέτις), Βασίλης Νούλας & Μανώλης Τσίπος (ομάδα Nova Melancholia)
Την παρούσα επιστολή προσυπογράφουν οι:
1. Νατάσα Σιουζουλή, θεατρολόγος, μεταφράστρια
2. Άγγελος Φραντζής, σκηνοθέτης
3. Βασιλική Δήμου, ηθοποιός
4. Μαίρη Λούση, ηθοποιός
5. Αργυρώ Χιώτη, σκηνοθέτης – Ομάδα Vasistas
6. Έλενα Πολυγένη, ηθοποιός – Ομάδα Mag
7. Ευαγγελή Φίλη, θεατρολόγος – Ηθοποιός
8. Ράνια Κελαϊδίτη, ηθοποιός
9. Δημήτρης Τσιάμης, σκηνοθέτης- Ομάδα Per-Theater-Formance
10. Xρήστος Στρέπκος, σκηνοθέτης – Ομάδα Μηχανή Τέχνης
11. Δημήτρης Φοινίτσης, θεατρολόγος – μέλος της Ένωσης Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής
12. Περικλής Μουστάκης, ηθοποιός, σκηνοθέτης – Εταιρεία Θεάτρου Άσκηση
13. Ιωάννα Τουμπακάρη, χορευτρια
14. Βίκυ Μαστρογιάννη, ηθοποιός
15. Δέσποινα Παναγιωτοπούλου, σκηνοθέτης – Ομάδα Βιομηχανική
16. Αριστοτέλης Σακελλαρίου, επικεφαλής του Κέντρου Συντήρησης του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης της Μαλαισίας
17. Mαρία Σάββα, σκηνοθέτης, ηθοποιός- Εταιρεία Θεάτρου Παίκτες
18. Ευδοκία Δεληπέτρου, θεατρολόγος
19. Αλεξία Ι. Παπακώστα, θεατρολόγος
20. Xρήστος Θεοδωρίδης, ηθοποιός, σκηνοθέτης
21. Μιχάλης Γεωργίου, σκηνοθέτης, ομάδα Επτά
22. Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος
23. Μαρία Γοργία, χορογράφος, ομάδα Αμάγαλμα
24. Μελίνα Πλαστή, θεατρολόγος, Πρόεδρος Συλλόγου Θεατρολόγων Παν/μίου Πατρών
25. Νίκος Σάμπαλης, ηθοποιός
26. Γιάννης Καλαβριανός εταιρεία Θεάτρου Sforaris
27. Μάνος Ροβίθης, μουσικός
28. Γιώργος Βαλάης, ομάδα Blitz
29. Αγγελική Παπούλια, ομάδα Blitz
30. Χρήστος Πασσαλής, ομάδα Blitz
31. Σοφία Γεωργοβασίλη, ηθοποιός
32. Αλέξανδρος Μιστριώτης, εικαστικός
33. Νικολίτσα Ντρίζη, ηθοποιός
34. Μαρία Χατζηεμμανουήλ, θεατρολόγος-φιλόλογος-μεταφράστρια Θεάτρου, Γ.Γραμματέας Ε.Κ.Δ.Ι.Θ
35. Χρύσα Παπαδημητρίου, θεατρολόγος.
36. Γιώργος Αγγελόπουλος, ηθοποιός, σκηνοθέτης, ομάδα κάνθαρος – θέατρο act
37. Νικολίτσα Πετρουλή, θεατρολόγος
38. Φαίδρα Χατζηκωνσταντή, ηθοποιός, οικονομολόγος
39. Κωνσταντίνος Ζαμάνης, σκηνογράφος – ενδυματολόγος, Ταμίας Ε.Κ.Δ.Ι.Θ
40. Δέσποινα Χατζηπαυλίδου, ηθοποιός
41. Αννα Τζακου ερευνητρια, ηθοποιός, σκηνοθέτης
42. Νέλλη Πουλοπούλου, ηθοποιός-σκηνοθέτης, ομάδα Dance Theater Troupe
43. Χαράλαμπος Γωγιός, συνθέτης, ομάδα Οι όπερες των ζητιάνων
44. Ηλέκτρα Μήτσουρα, θεατρολόγος
45. Δανάη Σπηλιώτη, θεατρολόγος, σκηνοθέτης
46. Ελένη Ρασσιά, θεατρολόγος
47. Mαρία-Λουίζα Παπαδοπούλου, σκηνοθέτης
48. Ελευθέριος Αρελής, λογοτέχνης, περφόρμερ
49. Βάσω Καμαράτου, ηθοποιός
50. Φιντέλ Ταλαμπούκας, ηθοποιός
51. Αναστασία Αστερίου, θεατρολόγος
52. Κέλλυ Διαπούλη, θεατρολόγος
53. Αντωνία Μιχαλιού, θεατρολόγος
54. Ξένια Θεμελή, χορογράφος, Ομάδα Default Company
55. Μιράντα Κουμανάκου, θεατρολόγος, εκπαιδευτικός
56. Μαριέλα Νέστορα, χορογράφος, YELP Dance Company
57. Γιώργος Κολιός, εικαστικός Σκηνογράφος
58. Rebbeca Gutsfeld, σκηνογράφος – ενδυματολόγος
59. Στάθης Κόκκορης, ηθοποιός
60. Πρόδρομος Τσινικόρης, ηθοποιός
61. Aθηνά Στούρνα, Θίασος Ωκύπους
62. Στάθης Γραφανάκης, συνθέτης
63. Πέντερ Κίρκ, σκηνοθέτης
64. Γιάννης Παπαϊωάννου, ηθοποιός65. Γιολάντα Μαρκοπούλου, σκηνοθέτης, Θέατρο Συνεργείο
66. Άντζελα Κόντη, σκηνογράφος
67. Ελένη Στρούλια, σκηνογράφος
68. Μιχάλης Παλίλης, ηθοποιός, συγγραφέας, σκηνοθέτης, ομάδα Stimulus
69. Σοφία Μαυραγάνη, χορογράφος
70. Νατάσσα Πασχάλη, ηθοποιός
71. Έμη Κίτσαλη, αρχιτέκτονας, εκπαιδευτικός
72. Δημήτρης Μουμούρης, θεατρολόγος
73. Πωλίνα Κρεμαστά, χορογράφος – χορεύτρια, Ομάδα CREO
74. Γιάννης Κατρανίτσας, σκηνογράφος – ενδυματολόγος
75. Ορέστης Τάτσης, σκηνοθέτης
76. Κίρκη Καραλή, σκηνοθέτης
77. Αντιγόνη Κατσαδήμα, δημοσιογράφος
78. Έκτορας Λυγίζος, σκηνοθέτης
79. Steve Harvey, εικαστικός
80. Κωνσταντίνα Γεωργέλου, θεωρητικός χορού
81. Lisa Alexander, χορογράφος
82. Κατερίνα Κωνσταντινάκου, δραματολόγος
83. Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, δραματολόγος
84. Βαγγέλης Μαντζαβίνος, σκηνογράφος
85. Ξένια Αηδονοπούλου, θεατρολόγος
86. Άννα Λάγιου-Τσουλούφη, εικαστικός
87. Μηνάς Χατζησάββας, ηθοποιός
88. Κώστας Φαλελάκης, ηθοποιός
89. Κατερίνα Λέχου, ηθοποιός
90. Νίνα Φούφα, μοντάζ, σκηνοθεσία
91. Σοφία Σημάκη, εικαστικός
92. Ντόρα Οικονόμου, εικαστικός, σκηνογράφος-ενδυματολόγος
93. Κώστας Σαχπάζης, εικαστικός, σκηνογράφος